
با وجود ناتواني مدرسه را شروع کرد و ادامه داد، تا زماني که ديگر نياز به خواندن و نوشتن داشت. در سن ده سالگي او موفق به کسب کمک هزينه جهت ادامه تحصيل در Royal Institution for Blind Youths در شهر پاريس شد. اين شانس، تنها برگ برنده جهت رهايي او از سرنوشت شومي که در آن زمان منتظر نابينايان بود ميشد، که همان گدايي در کوچه و خيابانهاي پاريس بود. اگر چه شايد شرايط آن مؤسسه در آن زمان آنچنان بهتر از کوچههاي پارس نبود. غذايش در اکثر روزها تنها نان مانده و آب بود، و اکثر دانشآموزان نابينا در آنجا تنبيه بدني ميشدند و درون اتاقهايي زنداني ميشدند.
آنچه که در آن مدرسه به آنها ياد داده ميشد، صنعتگري و روش کسب و کار ساده بود. علاوه بر آن، به آنها ياد داده ميشد تا چگونه با لمس حروف فرانسوي برجسته، بتوانند بخوانند. با وجود سختي خواندن به چنين روشي، ايراد بزرگ اين بود که بچههاي نابينا قادر به نوشتن نبودند.

براي مدتي بعد از مرگش، اختراع او کنار گذاشته شد و کسي به آن توجه نکرد و اهميت آن تا سال 1868 شناخته نشد. تا اينکه در آن زمان دکتر توماس آرميتاژ به همراه يک گروه چهار نفره نابينايان انجمني را جهت شناساندن ادبيات برجسته تشکيل داده و اولين کتاب خود را با زبان بريل به نشر رساندند.
در سال 1952 دولت فرانسه موفقيتها و اختراع او را اجر نهاد و اشيا و کارهاي باز مانده از او را به بناي ياد بود پانتئون در پاريس منتقل کرد. امروزه خط بريل به اکثر زبانهاي ملي در جهان برگردانده شده است و به عنوان مهمترين سيستم ارتباطي نوشتاري براي افراد دچار ناتواني بينايي در سراسر دنيا درآمده است.
ترجمه و گردآوري: حسن جعفري
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
یکشنبه 23,فوریه,2025